Vakantie zomer 2013

Inmiddels is het schooljaar alweer een paar weken oud, en zitten we al weer volop in het ritme van speelafspraakjes, voetbaltrainingen en zwemlessen, maar toch nog even een terugblik op een paar activiteiten in de zomervakantie…

Bas heeft al een mooi verslag gemaakt van de vakantie in Belgie. We hebben daarna ook nog genoten van een paar dagen Den Haag, en Bas en ik samen zijn naar Dusseldorf geweest.

Dankzij een tijdelijke maar heftige verslaving aan Vakantieveilingen, konden we als gezin een nacht overnachten in een hotel in Den Haag. Omdat Madurodam al vrij lang op het ‘nog te bekijken’-lijstje stond, kwam dit goed uit.

De weersvoorspelling voor de geplande dagen was nogal wisselend. Op de dag dat we aankwamen in Den Haag scheen echter de zon volop, dus besloten we eerst Madurodam te gaan bezoeken. Het hotel bleek op loopafstand te zijn, dus na de bagage afgezet te hebben, maakten we de wandeling naar Nederland in het Klein. Het was voor mijzelf meer dan 30 jaar geleden dat ik er voor het laatst was, herinneringen had ik niet meer. Het was in elk geval kleiner van oppervlak dan ik me voorgesteld had, en heeeel erg druk. Maar ondanks  de beperkte oppervlakte en het grote aantal mensen per vierkante meter, liep je elkaar toch niet in de weg. Het was echt leuk om naar bekende gebouwen te zoeken. Bas maakte het rondje met Koen, ik ging met Stijn op stap. Met name de info-zuilen hadden op Stijn een grote aantrekkingskracht, hij bleef overal met veel interesse luisteren! Ook de activiteiten in de Rotterdamse haven vond hij erg leuk (containers stapelen, laden&lossen). Al met al een zeer geslaagd bezoek!

Na Madurodam gingen we richting Scheveningen. Na een korte strandwandeling met -natuurlijk- schelpen zoeken zijn we op een terras aan het strand neergestreken. De jongens vermaakten zich prima in het zand, en het beviel op dat terras zo goed dat we er tot na het avondeten zijn blijven zitten.

Met zijn vieren overnachten in 1 hotelkamer betekende vroeg naar bed voor Bas en mij, maar het was prima na een dag in de zon. De volgende dag hebben we de hotel-ervaring van de kinderen uitgebreid met het ontbijtbuffet, waar ze gretig gebruik van hebben gemaakt.

De voorspelde regen begon op dag 2 te vallen, prima omstandigheden voor het Omniversum, op loopafstand van het hotel. We hebben 2 voorstellingen bekeken in de bijzondere filmzaal: Australia en Flight of the Butterflies. Een mooie ervaring! Ikzelf was erg onder de indruk van de film over de trek van de Monarchvlinder, vooral bijzonder omdat het echt bijna helemaal om je heen lijkt te gebeuren!

Den Haag: geslaagd!

De laatste week van de vakantie stond er nog een tripje gepland voor Bas en mij naar Dusseldorf. In januari was tijdens een feest van Bizzdesign besloten dat Bas zou gaan koken met een collega van hem, maar de beste man woont in Dusseldorf. Dus… we besloten er een paar dagen heen te gaan, om ook nog wat van de stad te kunnen bekijken. De kinderen mochten gaan logeren bij Hans en Lucie, dus die brachten we op woensdag weg. Donderdag vertrok onze trein vanuit Arnhem, en anderhalf uur later waren we in Dusseldorf. Prima!

Ons hotel bleek op loopafstand van het station te liggen, en ook het oude stadscentrum was goed te belopen. We hebben dag 1 een mooi deel van de oude stad gezien en een geweldig museum, K21. De tentoonstelling was oke, maar het gebouw zelf maakte zeker indruk! ‘s Avonds gingen we voor het avondeten op zoek naar een restaurant dat Bas via een appje op zijn telefoon gevonden had. We dachten eerst verdwaald te zijn, maar vonden het toen verstopt achter een hoge muur, op een oud spoorwegemplacement. Het leek wel een soort stadstuin, compleet met lampionnetjes en gekleurde lichtjes! We hebben er heerlijk gegeten en gezeten, al  bleek gedurende de avond wel dat het niet het restaurant was wat Bas bedoeld had, dat bleek 20 meter verderop te liggen (minder gezellig, uiteraard…).

Dag 2 hebben we het andere museum, K20, bekeken. Vergeleken met K21 viel het ons nogal tegen, zowel de tentoonstelling als het gebouw. We hebben verder heerlijk rondgeslenterd in Dusseldorf, genoten van de grote Kaufhausen, en vooral veel mensen gekeken. De stad zelf vond ik niet zozeer mooi als wel heel gezellig. Er wordt enorm gebouwd in de stad, vanwege de aanleg van een nieuwe tramlijn. Dit maakte het aangezicht nogal rommelig, maar bood gelijk een goede reden om nog eens terug te komen als ze uitgebouwd zijn!

‘s Avonds zijn we met Bas’ collega, diens partner en drie van hun vrienden uit eten geweest in een een buitenwijk van Dusseldorf. De kok was laaiend enthousiast over zijn gerecht van de dag, een soort stoofpot, waardoor zelfs de vegetarier in het gezelschap besloot dat het geproefd moest worden. Helaas niet zo lekker als verwacht, maar het gezelschap, de locatie en de zwoele zomeravond maakten het toch zeer geslaagd.

Zaterdag maakten we eerst een wandeling langs de Rijnkade, een prachtig deel van Dusseldorf. Daarna ontmoetten we Dominique en Sandra voor de lunch. Een heerlijke bouillabaisse, met een prima uitzicht op het zaterdagse winkelpubliek (veel Nederlanders, en we zagen zelfs een echtpaar uit Deventer voorbij schuifelen!). Daarna gingen Bas en Dominique inkopen doen voor het avondeten en mochten Sandra en ik ons samen gaan vermaken. Winkelen was geen optie, dus toen 2 musea bekeken (Kunsthalle en het filmmuseum). Daarna zijn we naar het appartement van Dominique en Sandra gegaan en hebben we ons op het balkon in de zon genesteld, terwijl de heren aan het koken waren. Het eten was heerlijk, en al met al was het een zeer geslaagde dag!

Zondagochtend vertrokken we weer richting Deventer, maar wel nadat we naar elkaar uitgesproken hadden zeker nog eens terug te willen komen in deze gezellige stad.

De kinderen werden door Hans en Lucie teruggebracht naar Deventer, en als afsluiting van de zomervakantie hebben we gezamenlijk nog een pannenkoek gegeten op het terras bij Ot&Sien.

Het was een geslaagde vakantie!

Vakantie 2013

Wow. Meer dan een jaar sinds de laatst posting  hier. Dat is niet best. We zullen wat vaker posten om iedereen op de hoogte te houden… Om maar met de foto’s te beginnen, zie zijn hier te vinden.

Vrijdag 19 juli

Vandaag is de vakantiereis begonnen. Uiteraard waren onze boefjes al om 06.30 aan het rondrennen. Gezonde zenuwen zullen we maar zeggen. Gelukkig ginghet daarna redelijk goed met hun humeur….

De treinsreis was – ondanks een ruim half uur vertraging en enorm vel vierdaagsgangers in de 1e klas – goed te doen. Even overstappen op Tilburg Centraal en daar stond de familie al te wachten. Met auto! Goed geregeld! Na een goede lunch zijn we in de bolide gesapt en op reis gegaan. Eerste incident: de sleutels van oompje zaten nog aan de sleutelbos. Dat was niet handig, maar wel een goede aanleiding voor pitstop (met ijsje) in Reuzel. Na de sleuteloverdracht nog evn boodschappen gedaan en doorgereden naar het Zilverstrand. Prima huisje met twee ruime slaapkamers, een badkamer en een woonkamer/keukn.

Op zich verder niet veel gedaan vandaag: rustig aan, friet eten in Postel, nog even een rondje lopen …

Zaterdag 20 juli

Het rondje hardlopn in Postel was prima. De 10km route leek niet echt geschikt dus in plaats daarvan een intervalachtige training in rondjes van 3.2km gedaan. De avond was lekker rustig. Eva zat al te lezen toen ik terug kwam dus dat heb ik ook maar gedaan. Mooi moment aan Dan Brown’s “Inferno” te beginnen. Was erg blij met mijn Kindle. Dat leest toch wel erg fijn!

Vanmorgen waren de heren al weer erg vroeg wakker. rond 7 uur o.i.d. De TV in het huisje deed niets (storing) dus de kans op rust leek & bleek erg klein! Na het ontbijt zijn Eva en de kids het eerste rondje boodschappen gaan doen: wat speelgoed en info over de omgeving. Zelf heb ik lekker doorgelezen. Na de zomer de echte “Dante” lezen!

Rond lunchtijd zijn we de deur uit gegaan. De troepen waren niet meer te houden! Linea recta naarde GT gereden. Uiteraard geweigerd om entree te betalen en toch het terrein opgelopen :)
De layout van de camping is nog grotendeels hetzelfde. “Ons” hoekje is wel wat volgebouwd. Op de plaats van “huisje den Bas” staat nu en mooi challet. De mensen die het destijds (1992?) gekocht hebben zijn er nog steeds, maar nu aan de overkant van de pad. Na wat rondneuzen een leuk gesprek gehad onder het genot van koffie. leuk om te zien dat de kinderen door totale vreemden verwend werden en hun gang kunnen gaan. Zo hoort ‘t :-) Trip down memory lane..

De kantine en het zwembad lagen er nog net zo bij als “toen”. Tante Loes leek niet aanwezig, dus zijn we maar doorgereden om boodschappen te doen bij de SPAR om de hoek. Vriendelijkheid alom. De boys kregen een “lekstok” (lollie) cadeau!

Terug op de campging had Stijn even een vriendje geregeld. Dat gaf Eva even tijd voor een schoonheidsslaapje en kon ik nog even lezen!

Zondag 21 juli

Prima dagje gehad. Heerlijk, wat een rust. Vanochtend kon ik enigszins uitslapen. Rond 0630 wilde de heren TV gaan kijken maar dat leek ons (nou ja: Eva, ik sliep nog) geen goed plan. Tegen de tijddat ik wakker werd was iedereen al wel een poosje wakker en was er zelfs een lekker kopje koffie op bed!

Het plan voor vandaag was simpel: RELAX. niet eenvoudig voor een neuroot als ik! Maar, wel lekker om de dag in de keuken te beginnen: lekker wit brood, de heerlijkste ham engebakken eieren. Goed voer! De boys hadden er ook zin in, dus het ging er in als zoete koek. Ik herinner me nog de geur van gebakken eieren in ‘huisje den Bas’. Witte borden met een rose randje. De tafel tussen het raam en de keuken, en een spel kaarten lag altijd klaar.

Na het ontbijt wat opgeruimd en lekker gelezen. Pas na de lunch op pad naar de gemeentespeeltuin in Bale n. Een mooi plekje onder een boom met uitzicht over het vliegveld… goed om te zien dat sommige dingen nooit veranderen

• kinderen die genoeg hebben aan zon en zand
  • vliegtuigen die komen en gaan :-)

Uiteraard mocht een bezoek aan de AEROCLUB niet ontbreken. Het oude gevechtsvliegtuig staat er nog steeds, maar nu wel met een hekje er om heen. Shit. Er moet nog ergens wel een foto zijn waar ik op de vleugel zit geloof ik …

Er was nog een tripje naar Postel nodig: bier op! Bovendien wilden we graag lekkere kaas. Helaas was er nog wat gedoe met deheren toen we weer terug waren bijhet huisje maar dat was slechts van korte duur. Na het eten nogeven met zijn allen naar het zwembad geweest om af te koelen. Gaaf om te zien  dat Stijn nu wel een heel eindwatervrij is! Toen de jongens in bed lagen hebben we nog even gebadmintond en … op tijd naar bed!

Maandag 22 juli

En wat hebben we gedaan? Niets! Heerlijk! Alleen even vlug naar mol voor eenextra handdoek en daarna crashen in de gemeentespeeltuin. Voor het gemak daar ook geluncht en lekker kalm aan gedaan.

Dinsdag 23 juli

Topdag in de vlaamse kempen. na uitslapen en even lezenvoor het huisje zijn we een rondje gaan rijden. Eerst naar Geel (lievelingskleur van Stijn). Leuk stadje! Nadat we de auto hadden geparkeerd moest er natuurlijk eerst worden gedronken. Daarna de gotische kerk bekeken. leuk om een aantal details te herkennen na de verhalen en uitleg van Peter bij diverse tentoonstellingen.

De ronde door Geel afgemaakt enrustig naar kasterlee gereden. Mooi, maar daar was wat minder te beleven dan we hadden gehoopt. Tsja. Dan toch maar snel in de auto door naar Postel. We hadden pas rond 1800 met collega Patrick afgesproken, dus er was ruim tijd om nog even de kapel te bezoeken.

Woensdag 24 juli

niet echt een goed begin van de dag. Boys waren al weer erg vroeg wakker. De afspraak was dat ze tot 0730 stil zouden zijn, maar dat was teveel gevraagd… De boevenhadden duidelijk hun dag niet. Was er zo ontzettend klaar mee dat de mannen na het ontbijt verplicht nog een uurtje terug naar bed moesten!

Voor de lunch bleek nog wel dat we zonder brood zaten. Mooie gelegenheid om met Koen naar Raauw te wandelen en “brood uit de muur te trekken”. Toch handig, zo’n automaat.

Na het eten was het tijd om naaar de boot te gaan. De rondvaart van “de Zander” vertrekt vanaf de jachthaven aanhet zilvermeer. Flinke boot, gelukkig was het droog! De vaarroute van ongeveer twee uur is niet super spectaculair, maar het is wel leuk om de kempen vanaf het water te bekijken en door een aantal sluizen te varen. Na de rondvaart was er (uiteraard!?) even tijd voor de inwendige mens. Ik moest rijden, dus dit keer was het Eva die aan het bier (Kriek) mocht!

Bij het boodschappen doen loop je dan toch tegen het “rommelige” karakter van deze streek aan. Je kan je boodschappen we ldoen in Wezel, maar voor een pinautomaat moet je toch echt een eind rijden naar het centrum van Balen. Hoe bestaat het in deze tijd!

Op zich geen punt natuurlijk, al begin ik nu wel wat later aan mijn rondje hardlopen. Gelukkig was het niet extreem warm maar er zit nog wel veel vocht in de lucht. 9 km op hartslag 155 voelde veel zwaarder en langer!

In de avond ons nieuwe spelletje “INGENIOUS” gespeeld. Dat is wel tof!

Donderdag 24 juli

Top dag! Je zou het niet zeggen na het rommelige begin, maar het is helemaal goedgekomen. Het wakker worden ging (al weer) niet zoals gepland (te vroeg). De heren leken weinig goesting te hebben om het rustig an te doen. Boys will be boys! Na een ontbijt in etappes en wat rommelen zijn we met lichte tegenzin toch maar naar het zwembad gegaan. Zowel Eva als ik hadden eigenlijk niet veel zin maar (a) het regende en (b) de boys hadden wel zin!

Bleek een goede zet. De heren hebben zich prima vermaakt, vooral nadat Stijn een duikbril kreeg van Eva. Hij leek helemaal van zijn watervrees af te zijn en heeft enorm goed geoefend met zwemmen. Ook onder water!

om de vakantie af te sluiten zouden we bij het zwembd nog wat eten. Was een mooi moment: ik ging nog even met Koen een boodschapje doen. ad een kort gesprekje met een vlaamse man wegens mijn LIVESTronG petje. Toen ik daarna (maar voor het eten) een stukje rond liep sprak hij me weer aan. Tas open, biertje erbij en even klappen. Raakte me wel: ik vind het erg tof dat dat gewoon nog kan! Het gebeurt me wel vaker dat mensen zo maar een gesprekje aan knopen, maar met een biertje erbij werd het nog wat aangenamer :)

Mooi om met zo’n gevoel de vakantie af te sluiten! Speaking of which: ik kijk er naar uit om weer naar huis te gaan. Ben dol op vakantie en de Vlaamse Kempen maar thuis is toch ook wel weer erg fijn!

Zomervakantie 2012 – een kort dagboek

Om maar meteen met de foto’s te beginnen, het hele album is hier te vinden…

Vrijdag 17 augustus

‘s Morgens koffie op bed gekregen van Eva. Luxe! Daarna samen inpakken, koffie op het vlonder en de auto opgehaald. Mazzeltje, want we kregen een upgrade naar een SUV-achtige opel. Prima, lekker wat extra ruimte. Eva had ondertussen het huis aan kant dus het was een kwestie van auto inladen en wegwezen. Onderweg gestopt voor lunch en in ~2 uur naar Kodum gereden. Mooi moment om de vakantie in te luiden op een van de terassen en de boodschappen te doen. Het grut had het tot dan toe redelijk gedaan, ook onderweg. Kleine meevaller. Het dorp bleek ook een welkoop te hebben. Handig, want daar hebben ze maden en ander visspul. De camping bleek prima: netjes verzorgd, maar her en der wel wat gedateerd. Na een lamme middag toch maar nasi + ijsje geregeld. ‘s avonds nog een stukje (~8 km) hardgelopen in de drukkende warmte.

Zaterdag 18 augustus

Vanochtend (te) vroeg gewekt door het grut. 15 minuten blijven liggen is er dan niet meer bij. Rustig even de krant lezen ook niet, trouwens! Met Koen eieren gehaald voor het ontbijt. Daarna de auto in naar Bolsward om de markt te bezoeken. Nou ja, markt is een groot woord. Was wel leuk, al viel parkeren nog niet zo mee. De Friesche steden lijken een uniform beleid te voeren dat je nergens meer dan 90 min mag parkeren in het centrum. Uiteindelijk een supermarkt gevonden waar de auto prima kon staan. Een van de hoogtepunten was de in 1900 afgebrande Broederekerk uit de 13e eeuw. Mooi gerestaureerd met een glazen dak waardoor overgebleven details goed te zien zijn.

Helaas willen de heren vandaag niet echt in touw. Even wennen aan de vakantie zullen we maar zeggen.

Terug op de camping ging het wel redelijk, zeker omdat ze met Eva zijn gaan zwemmen. In de vooravond lekker paste op, waarna ik met Koen ben gaan vissen. Flinke opbrengst: 20 stukjes (12-8), varierend van 8 tot 25 cm! In de avond een lekkere borrel op en sterren gekeken. Toch weer 5 vallende sterren gezien!

Zondag 19 augustus

Helaas helaas: de dag verliep niet helemaal zoals gehoopt. Stijn had een splinter in zijn voet. Zelfs 3 vrouwen aan zijn voeten (mama, buurmeisje van 14 en daar de moeder van) hielpen hem niet over de angst voor het pincet heen. Dus toch maar even naar de huisarts in Workum. Er bleek een halve boom (~1.5mm) in zijn voet verstopt te zitten. Tsja, dat kan pijnlijk zijn. Het ijsje van Silke (het buurmeisje) en de van haar gekregen sleutelhanger maken gelukkig veel goed. Helaas moest Silke ‘s avonds weer naar huis, nog voor Stijn z’n bedankje (mooie tekening) af had. Die laten we dan maar achter voor hun caravan (ze komen vaker). Na het eten (patat) nog even met Stijn gaan vissen. Magere oogst, maar 4 stuks. Wel goed voor onze onruststoker om even naar een dobber te staren.

Maandag 20 augustus

Vanmorgen zowaar uit kunnen slapen. De heren hielden zich relatief rustig, vooral nadat Eva zich ermee had bemoeid. Lekker om pas rond 08.45 uit bed te komen. Het vakantiegevoel zinkt nu pas goed in! Koffie, krantje, croissant, het leven is goed.

Daarna een poging tot hardlopen gedaan. Door de hnoge luchtvochtigheid viel dat nog niet zo mee. Op de helft toch even een stukje moeten lopen om wat af te koelen. Dat belooft wat voor de TTM. Veel vocht verloren onderweg… Naja, het was wel lekker om even helemaal los te gaan.

Rond 1130/1200 de auto in naar Sneek voor lunch op een terras. Rondwandelen in Sneek is altijd leuk. Dit keer ook productief: de dingen die we moesten hebben zijn gekocht zoals crocs voor Stijn, zonnebril voor Koen etc. Ook meteen maar boodschappen bedaan bij de Poeisz. thuis gekomen: vooral rustig aan. Nog wel weer even actief met een potje badminton met Eva en met de honden (Diesel en Indy) van de overburen gespeeld. Op tijd naar bed, ook wel eens lekker!

Dinsdag 21 augustus

Rustig datje al weer. Het plan was om nergens naar toe te gaan. Dan moet je natuurlijk wel wat voor het grut verzinnen. In de ochtend eerst eieren met spek gemaakt voor het gezin en hard gelopen. Dat laatste viel nog steeds tegen met de luchtvochtigheid, maar ging al iets beter: het hele rondje volgemaakt. Nice! Na het douchen ook zelf eieren met spek op, en Stijn naar de knutsel gebracht. Daar is ie maar een uur geweest, maar het gaf ons wel wat rust!

Na de lunch met Koen naar Koudum om op onze vaste stek te vissen. Helaas was er geen aas voorhanden en moesten we naar Molkwardum voor aas. Daar overigens ook een ‘tuinfakkel’ gescoord: een uitgehold  stuk lariks stam met lont er in. fikt als een gek!  Het vissen ging overigens ook prima: 28 stukjes (19-9).

Woensdag 22 augustus

Het is gelukt! We mochten al weer uitslapen van de kids. Eva was er wel even uit om de TV aan te zetten maar daarna hebben we het tot na 9 uur volgehouden, top! Koffie op bed terwijl Koen de krant ging halen (en spontaan de enige bui in de wijde omtrek over zich heen kreeg). Als ontbijt waren er geekookte eieren, waarna we naar Stavoren zijn gereden. Het gebruikelijke ritueel voltrekt zich ook hier: koffie, rondlopen, visje eten etc.

In Stavoren bleek ook een rondvaard. Gouden greep! Veel moois gezien van de Friesche meren. Leuke schipper ook, zeker omdat hij Koen zo’n beetje de hele route de boot heeft laten besturen!!! Stijn deed het overigens ook prima op de boot. Zag er erg charmant uit met zijn grote zwemvest!

Donderdag 23 augustus

Helaas helaas, Eva had zich laten wekken door het gebonk van de heren in de caravan. Zelf niets van gemerkt en doorgeslapen tot ik gewekt werd met koffie / ontbijt op bed! Wat een weelde :) Van het geplande rondje hardlopen kwam daarna niets meer terecht, maar dat mag de pret natuurlijk niet drukken.

Na deze goede start van de dag op weg naar Harlingen gegaan. We moesten natuurlijk wel echte zee zien (IJsselmeer telt niet). Vanaf Koudum is Harlingen een ritje van niets, je b ent er zo. Leuke stad om te zien, al is er niet echt heel erg veel te beleven. Het geroemde strand bleek wat klein, en zelfs wat drabberig. Desondanks hebben de heren de nodige schelpen gevonden terwijl ik rustig tegen een duin een stukje heb gelezen.

Na een korte wandelingen kwamen we uit bij de haven waar het veer naar de eielanden vertrekt. Uiteraard is ook daar vis te krijgen. Helaas geen gebakken haring… het bakje ‘gemengd’ mocht er niet minder om smaken.

Teruggekomen nog even anderhalf uur met Stijn gevist (beloofd is beloofd) en er nog een stuk of 10 gevangen. Beetje zuur voor de mannen die er al een paar uur zaten en er maar 4-5 hadden. Tsja… Overigens: wel leuk om te zien dat Stijn het goed vol houdt langs de waterkant, al houdt hij geen 10 tellen zijn mond. Schattig, maar ook meer dan vermoeiend.

Om de vakantie goed af te sluiten zijn we nog even wat luxer uit eten gegaan op de campging. Prima gegeten (al zijn de prijzen wat hoog naar mijn mening). Heerlijk om zo nog even te genieten van de ondergaande zon over Friesland terwijl de zeilboten aanmeren….

Weer naar huis

Al met al een heerlijke ontspannen vakantie geweest. Lekker weg met het gezin, even helemaal ‘niets’ dat moet. Weer helemaal opgeladen en vol energie!